به وب سایت رسمی  انجمن توسعه بهره وری ایران  خوش آمدید .

امروز: یکشنبه 25 آذر 1397
`````

این جلسه در تاریخ سه شنبه 23 آذر ماه ، در محل مرکز تحقیقات استراتژیک، با حضور آقایان چند تن از مدیران مرکز و کارشناسان حوزه کارآفرینی و بهره وری ، آقایان مهندس سلجوقی و مهندس محمودی از وزارت فنآوری اطلاعات، عسکری از گروه کارشناسان ایران و پورخردمند از انجمن توسعه بهره وری ایران، با هدف بحث و بررسی پیرامون نقش فرهنگ در ارتقای بهره وری و کارآفرینی در کشور تشکیل شد. اهم مطالب طرح شده در این جلسه به قرار زیراست:

 *      حوزه فنآوری

-     روند رشد ICT در جهان ، به ویژه در کشورهای پیشرفته غربی، به هیچ وجه با کشور ما قابل مقایسه نیست. به طوری که تا قبل از سال 1900، برای آن که دانش بشر یا حجم اطلاعات تولید شده، به دو برابر برسد، صد سال زمان لازم بود، اما اینک این رقم به زمان باور نکردنی 12 ساعت کاهش پیدا کرده است. 

-     بر اساس آمارهای سازمان ملی بهره وری ایران، شاخص های بهره وری کار، سرمایه و بهره وری کل عوامل،  طی سال های 93-1375 ، به قیمت های ثابت سال 1383، رشد ناچندانی نداشته است. اکثر بخش های اقتصادی یا رشد  منفی داشته اند، یا رشد مثبت حداقلی و شیب ملایمی را تجربه کرده اند، در حالی که در همین زمان در بخش ارتباطات ، رشد چند صد درصدی داشته ایم.

-     پدیده ای به نام GAFA ( اول نام چهار شرکت غول پیکر گوگل، اپل، فیس بیوک و آمازون ) ، به حدود چهار میلیارد نفر در سال خدمات ارایه می دهند.

-     آنچه که در شرایط حاضر اقتصاد جهان حکمرانی می کند، حجم داده های عظیم ( Big Data  ) است که قابل مقایسه با حتی ده سال گذشته هم نیست. به طوری که شرکت هایی که این نوع داده ها را تولید و پردازش می کنند، تعیین کننده ضمانت فروش یا عدم موفقیت فروش یک محصولند.

-     برای ارزش آفرینی و ایجاد ارزش های اقتصادی متناسب در کشور، دیگر توجه به دارایی های فیزیکی مورد نظر نیست و باید تا جایی که امکان دارد، به تواناییمان در تولید اطلاعات تکیه کنیم. تزریق پول و دارایی های فیزیکی به اقتصاد، در مواردی تبدیل به افیونی شده است که بیش از پیش اقتصاد را بیمار و گرفتار می کند.

*      آمارهای جمعیتی

-     در بعد اقتصاد خانوار، آمارهای ثبتی کشور نشان می دهد که مولفه های جمعیتی مانند بعد خانوار، شهرنشینی، سبد کالاهای مصرفی، بهداشت و سلامت، مصرف کالاهای فرهنگی، تغییر نگران کننده ای دارد. به طوری که خانوارهای ایرانی، تنها می توانند هزینه های خوراک، پوشاک و اجاره محل زندگی خود را تامین کنند و سهم هزینه های دیگر مانند مطالعه، سفر، بازدید از نمایشگاهها و مراکز علمی -  فرهنگی، سینما، تئاتر و غیره، در حال کاهش است.

-     از سوی دیگر، فرهنگ کار و پویایی اقتصادی، یکی دیگر از حوزه های مورد بحث بود که با ذکر مثالی از کشورهای هند و ژاپن، استدلال شد که فرهنگ کار، در زمان های مختلف در این کشورها هم دچار اختلال شده است که با تدبیر و تلاش سازمان های مرتبط و همراهی کارگران و کارفرمایان، این مساله حل شده است. چنانچه وفاق و همدلی ملی که یکی از مهمترین سرمایه های هر کشور محسوب می شود، ایجاد گردد، اصلاح فرهنگ کار هم ناممکن نخواهد بود.

-     شعار زدگی و اتکا به اقداماتی که بیشتر جنبه نمایشی و سیاسی دارد، نمی تواند تاثیری در ارتقای بهره وری ملی و ارتقای فرهنگ کشور داشته باشد. هر فردی باید از خود شروع کند. رهبر معظم انقلاب ، پیشگام حرکت بهبود فرهنگی هستند و باید از نهادها و سازمان هایی که حرکت هایی مانند اقتصاد مقاومتی را، تبدیل به شعارهای سیاسی می کنند و از رهبر برای این موضوع مایه می گذارند، بخواهند که پاسخ گو باشند.

-     کشور مالزی با ترسیم افق 2020 ، در واقع یک شعار را به مدت 20 سال تکرار کرد و روی آن ایستادگی نمود و آن رشد تولید ناخالص داخلی به میزان 7 درصد در سال بود. هر سال هم گزارش عملکرد تحقق اهداف سالیانه را از نهادهای مربوطه می خواهد. به همین دلیل شعارهای سالیانه، کارآیی ندارد. اقتصاد مقاومتی ، برنامه ای نیست که طی چند ماه و حداکثر یک سال، به نتیجه برسد. نتیجه آن می شود که دستگاهها ، برنامه های فرمایشی تدوین  می کنند و از نیمه سال به بعد هم دیگر اثری از پویایی این شعار به چشم نمی خورد.

*      نمایه های فرهنگی

-     نگرش عقلایی و توجه به خرد به عنوان راهنمای زندگی خانواده ها، رنگ باخته و خرافات به جای آن ، محل تصمیم گیری های افراد شده است. این موضوع نمی تواند خانوارها را به سمت بهره وری هدایت کند. از سویی ، هر نوع رشد و تحول اقتصادی، نیازمند همراهی مردم است. بدون عقلایی فکر کردن ، نمی توان انتظار داشت که برنامه های توسعه هم درست تدوین و به درستی به اجرا درآیند. 

-     در بعد فرهنگ نیز، چنانچه برآیند کارایی و اثربخشی را ملاک سنجش بهره وری و انجام کار درست به روش درست را تعریف بهر ه وری بدانیم، شاخص های تنظیم شده خود مجمع و مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در سال های اخیر ، نشان می دهند که مشکلات عدیده ای در این خصوص وجود دارد. مطالعات انجام شده مرکز، مهم ترین مشکلات پیش روی دولت یازدهم را در حوزه فرهنگ، به شرح زیر دسته بندی کرده است که عینا متن نتیجه مطالعه را برای اطلاع خواننده درج  می کنیم:

 

-     حوزه های آموزش، پژوهش، بهره وری، کارآفرینی، فرهنگ و امثال آن، در حکم پود برای اقتصادی است که تار آن را سازمان ها و نهادهای تشکیل می دهد. بنابر این نمی توان هیچ یک از این حوزه ها را به سازمان یا نهاد خاصی سپرد و از آن سازمان انتظار تحول در این حوزه را داشت.

*      نتیجه گیری

مقرر شد موارد طرح شده در جلسه به تصمیم گیران مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل و در صورت لزوم جلسات تکمیلی ، با حضور کارشناسان موضوعی ، برای پاسخ به پرسش های زیر در حوزه ارتقای سطح فرهنگ برگزار شود:

 

-          متولی بخش فرهنگ در کشور کیست؟ ( رهبری تحول )

-          مدل و الگوی ارتقای فرهنگی کشور چیست؟ ( سابقه و مدل )

-          سازماندهی حرکت ارتقای فرهنگی در کشور چگونه است؟ ( تعیین وظایف )

-          چه برنامهای برای توسعه و ارتقای فرهنگ در کشور داریم؟ ( نقشه راه )

-          چقدر به اجرای این برنامه پای بندیم؟ ( التزام )  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید